Kommende arrangementer i Open Knowledge Danmark regi

Her er en lidt længere besked (for at få postet noget på forumet) inddelt efter følgende syv overskrifter:

  • Inspirations-arrangement om forskellige aspekter af åbenhed

  • Global Open Legislative Week (12-18. sep)

  • Nyt diskussionsforum

  • Finanslovs-dataworkshop

  • Ny hjemmeside til Open Knowledge Danmark?

  • Etablering af aktindsigtportal

  • Fokus på partistøtte

*** Inspirations-arrangement om forskellige aspekter af åbenhed ***

Her i efteråret vil vi gerne afholde et arrangement om forskellige aspekter af åbenhed. Vi har haft en føler ude hos Ethos lab på ITU, som er positivt indstillede ift. at låne os lokaler til arrangementet. Vi skal snarest have lagt os fast på en dato, hvad med d. 13. el. 14. oktober?

Planen er at sammensætte arrangementet af en række meget korte inspirationsoplæg (5-10 minutter?), der kommer rundt om forskellige aspekter af åbenhed. Et bud på emner kunne være:

  • Open Knowledge DK

  • Åbne data

  • OpenGLAM

  • Open Government

  • Wikimedia

  • Open Access

  • Open Street Map/geodata

Der er som sagt bare forslag til emner, så hvis I har nogle bedre ideer eller nogle bud på oplægsholdere, så del dem endelig her på listen.

Vi skal have fundet nogle personer/organisationer der har lyst til at tale om hvert emne, gerne nogle der kan engagere lidt. Et eller to af oplæggene kan evt. foregå over videolink, hvis vi skal have nogle talere med fra udlandet (f.eks. en fra Open Knowledge International). Jeg tænker, at vi lige kan brainstorme om et udkast og så få lavet en endelig aftale med Ethos Lab og en endelig dagsorden.

*** Global Open Legislative Week (12-18. sep) ***

Allerede i næste uge er det “Global Open Legislative Week”, en uge, hvor en række arrangementer fordelt over hele verden (og online) sætter fokus på parlamentarisk åbenhed. Sidst år holdt vi i den anledning et arrangement med oplæg fra Folketingets administration og DRs databaseredaktion, for to år siden holdt vi i GLOW-ugen en workshop omkring lanceringen af folketingets API. Hvis vi skal have lavet noget i år, skal vi hurtigt have stablet noget på benene. Måske er Digital Social Science Lab (som vi afholdt Open Data Day hos i starten af året) et bud på en samarbejdspartner om arrangementet. Hvis der er nogen der har lyst til at være med til at sætte et arrangement sammen, så skriv her på listen el. direkte til mig.

*** Nyt diskussionsforum ***

Open Knowledge International har arbejdet på at samle diskussionerne omkring de forskellige temabaserede arbejdsgruppe, lokalgrupper og projekter på et nyt forum: https://discuss.okfn.org/

Vi har fået stillet et forum til rådighed for vores danske lokalgruppe. Jeg er personligt i tvivl om hvorvidt, det er hensigtsmæssigt at lade forum’et overtage vores mailingliste, men måske kan vi lade det komme an på en prøve og lade de to platforme leve samtidig i noget tid og så evaluere. Vores forum kan findes på: Denmark - Open Knowledge Forums og jeg har startet en trå med indholdet fra denne mail, som I er meget velkomne til at skrive videre på. Der er også en tråd tilegnet introduktioner; altså hvor I kan skrive en kort præsentation af jer selv (hvis I har lyst).

*** Finanslovs-dataworkshop ***

Vi har de seneste år afholdt en dataworkshop med finansloven som tema i samarbejde med Information. Jeg håber der er stemning for at gentage succesen igen i år, når forhandlingerne nærmer sig sin afslutning. Hvis nogen vil være med til planlægningen eller har et bud på en fornyelse af setup’et, så skriv endelig.

*** Ny hjemmeside til Open Knowledge Danmark? ***

Før sommerferien var vi et par stykker, der forsøgte at stable en workshop på benene med det formål at få redesignet vores hjemmeside, desværre ramlede det sammen med ferieplaner mv. Men måske skulle vi se, om ikke vi i andet forsøg kan få noget til at ske?

*** Etablering af aktindsigtportal ***

Ideen om at etablere en dansk aktindsigtsportal ala den tyske https://fragdenstaat.de/ el. den svenske https://fragastaten.se/ har været vendt et par gange af forskellige personer i netværket. Hvis der er nogen (en eller en lille gruppe af personer), der har mod på at påtage sig rollen, som den der sikrer projektet fremdrift mv., vil jeg meget gerne hjælpe med at forbinde jer (de af jer der tidl. har vist interesse for projektet og potentielle internationale samarbejdspartnere) og også gerne være behjælpelig i forhold til at bidrage med den indledende research jeg allerede har gjort mig.

*** Fokus på partistøtte ***

Sidste år var valgår, hvorfor der har været gang i den økonomiske støtte til de politiske partier, men hvem for hvor meget fra hvem? Reglerne der skal sikre gennemsigtighed om partistøtten i Danmark er ikke tilstrækkelige, og der er tilsyneladende ingen konsekvenser ved åbenlyse overtrædelser. Det kunne være fint at sætte fokus på ved et arrangement sidst på året (eller i januar 2017 hvor partiernes lovpligtige indberetninger for 2015 skal være indsendt). Hvis nogen her på listen vil være med i planlægningen, så skriv gerne.