Datakrati - politiska beslut och data för allmänheten

Hej,

Jag skrev lite bakgrund i min introduktions-post men återigen, försöker bygga en sida där politiska beslut/omröstningar, i nuläget enbart riksdag, synliggörs och lättare kan hittas.

Målet är att göra offentlig politisk information lättare att hitta, förstå och granska utan att tappa kopplingen till originalkällorna.

Betan innehåller just nu möjligheter att söka registrerade voteringar under nuvarande mandatperiod med voteringsdetaljer, ett verktyg att jämföra mellan två partiers röster samt en mycket tidig version av Löfteskollen (verktyg som ska försöka koppla vallöften till faktiska politiska förslag och omröstningar).

Just nu försöker jag få feedback från personer utanför min egen bekantskapskrets och då Open Knowledge-communityt jobbar mycket med öppna data och transparens vore jag mycket tacksam om någon orkar/kan titta på sidan och återkoppla sina tankar och funderingar, särskilt intresserad kring:

• om källkedjan och metoden känns tillräckligt transparenta
  • om presentationen riskerar att leda till starkare slutsatser än datan stödjer
  • om det finns relevanta öppna data eller arbetssätt jag har missat
  • om tjänsten känns begriplig och användbar för någon som inte redan kan riksdagens arbetssätt

Projektet är fortfarande under utveckling och all kritik och förslag är välkomna!