Frågor om återstarten 2023 av Handlingar.se

Vi återstartar Handlingar.se efter en tids paus då vi gjort förbättringar och uppgradering av plattformen till 0.42 samt upprättat förbättrade processer för säkerhetskopiering och utvecklingsmiljö. Vad har du för frågor och funderingar?

2 Likes

Hej! Vad tråkigt att det inte gick att återställa säkerhetskopior! Men också grymt att ni är tillbaka!

Jag förväntar mig inte kunna göra något som varken du eller Mattias lyckades göra men säg till om ni vill prata om säkerhetskopiorna eller om ni behöver hjälp att sätta upp en säkrare drift. Vi använder framför allt Hetzner med automatiska backups (hela Linux image sparas) och jag gör även manuella backups av databaser och statiska filer på olika kritiska system. Men jag litar mer Hetzners backups.

Jag pratade med Dataverkstaden imorse som var intresserad av våra förfrågningar om leverantörsfakturor som gjordes av Per 2021. Som tur är har vi dokumenterat dem ganska väl.

Allt gott!

1 Like

Otroligt tråkigt helt klart! Tack och tack för Ditt stöd @PierreMesure!

Gärna det!

Jag tar gärna del av mer information, vi tittar också på S3-lagring. Skulle även gärna prata Ansible med dig om möjligt?

Kan du mejla mig det du har eller dela tillgång på någon yta där det finns? Jag tror vi kanske har det.

Jag pratade faktiskt med Fredrik nyss och han sa att ni hade fortfarande problem med Handlingar och data som försvinner. Säg till om du tror att jag kan hjälpa.

När det gäller Hetzner använder vi deras Cloud erbjudande. Det är bara vanliga Linux VPS men de fungerar fint, är billiga och befinner sig i Europa. Som sagt, backups är bara en knapp bort om man vill återställa till en tidigare version och de kostar 20% av priset.

Alla Ansible playbooks jag gör finns på Github. Du kan t.ex. kolla på vår playbook för Metabase (github. com/okfse/metabase-ansible) eller en mer avancerad (github. com/digidemlab/decidim-ansible) jag gjorde för att automatisera installeringen av en Decidim plattform (den här fixar server, domännamn, Matomo, backups av databas och filer…).

Hur installerar ni Handlingar, är det helt manuellt? Docker? mySociety verkar rekommendera ett skript (alaveteli. org/docs/installing/script/) de har gjort.

Jag kan skicka dig det vi har från Open Up!, absolut!

1 Like

Vad jobbigt att man inte kan lägga till länkar i sina meddelande!

1 Like

@PierreMesure Du är nu uppgraderad som användare så att du kan länka.

Okej. Ah det är inte sant men det är ett annat problem med Pro-funktionaliteten som fungerar annorlunda från “Handlingar Free”. Om du kan sätta dig in i mejlkonfig m.m. kanske du kan hjälpa. Jag kan kolla med våra volontärer och Mysociety.

OK tack. Det låter intressant helt klart och vi ska kanske kika på det framöver.

Tack, har spanat lite nu, tycker det ser bra ut - just nu handlar det nog mest om tidsbrist hos oss för att få till Ansible.

Tror att skriptet används eller så kör vi manuellt men vill byta helt till Ansible.

Tack har tagit emot och ska kika.