Guide över hur man gör en serieförfrågan till myndigheter på Handlingar.se

Hej!

Detta är en guide på hur man gör en seriebegäran till flera myndigheter. Jag kommer beskriva hela processen från att ha loggat in till att skicka iväg frågan.

  1. På menyn trycker du på “Gör en begäran”. Väl där så väljer du “eller starta en serieförfrågan” för att kunna lägga till flera kommuner i samma begäran.

  1. Sök på de myndigheter (t.ex. kommuner) som du ska skicka din serieförfrågan till. Tryck på “lägg till” när du ser din kommuner och gör så för varje kommun så att de hamnar i listan till höger. När alla dina kommuner ligger tillagda i listan till höger trycker du på “Skriv begäran” för att fortsätta till att formulera din serieförfrågan.

  1. Så här ska din begäran se ut. Radera ej malltexten.

  1. Ändra tidsperioden för sekretess till “Publicera omedelbart”. Detta är för att du ska kunna använda, jämföra och analysera svaren efteråt under kursen.

sekretessperiod_handlingar

  1. När du får svar från plattformen behöver du klassificera svaren. Det gör du genom att uppdatera status på din begäran när det kommer in svar från kommunen.

  1. Behöver du förtydliga din begäran för kommunen, tryck på “Uppföljningar” och “Skicka en uppföljning”

  1. Om en myndighet inte svarat och du behöver svar så behöver du påminna dem. Det gör du när du klassificerat svaret och Handlingar.se anger att kommunens svar är mycket långsamt en kommun att svara använder du “Uppföljningar” och funktionen “Fråga efter en intern granskning”

  2. Behöver du mer hjälp? Sök först svar via forumet

Klicka enter för att söka.

Gå in på rätt forumtråd.

  1. Hittar du inte svar på din fråga?

Öppna en ny tråd med en fråga i detta forum!

Formulera ämnet som en specifik fråga.
Utveckla sedan frågan mer specifikt och tydligt för att användare och supportvolontärer ska kunna svara dig så bra som möjligt.

Lycka till!

1 Like

Jag tror serieförfrågan snyggt skulle kunna kombineras med länkade data

  • Frågorna formaliseras till samma objekt
  • Svaren klassificeras till olika objekt
  • Vi kan enkelt skapa översikter och statistik

En användare Axel skickade in samma fråga till 40 myndigheter om Öppna data ansvarig som jag kopplade ihop med wikidata

Verkar som jag inte kan lägga till bilder men se min GITHUB salgo60 DiggUptime backlog #47

1 Like

Håller med!

Vore toppen.

Japp jag handledde personen. Söker en relevant formell organisation som är intresserad av att göra det för resten av alla offentliga verksamheter. Kanske en tankesmedja.

Yes det behövs ökad användning för att förtjäna förtroende att länka här då det förekommer mycket spam från nya användare.

A post was split to a new topic: Länkade Öppna Regleringsbrev